زیباشناسی اسلوب شرط در آثار جاحظ؛ مطالعه موردی: کتاب «التاج فی أخلاق الملوک»

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه زبان و ادبیات عربی ،دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات عربی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

10.22091/npa.2024.10390.1016

چکیده

    جاحظ، برتری لفظ بر معنا را از اصول اولیه می­دانست، لذا آثار او جزء آثاری است که از استحکام لفظی برخوردار است. یکی از آثار جاحظ در باب سیاست کتاب «التاج» است. وی در این کتاب پیرامون آداب پادشاهی، رعیت و امثال شاهان ساسانی و عرب سخن گفته است. با نگاهی اجمالی به متن کتاب، اسلوب شرط اولین ویژگی متنی است که خود را نشان می­دهد. از موارد پربسامد زیبایی شناسی اسلوب شرط، استفاده دقیق از دو حرف «إن» و «إذا» است که هر کدام به ترتیب امکان و قطعیت شرط را می­رسانند. با این توضیح پژوهش حاضر با رویکردی توصیفی-تحلیلی سعی دارد زیبایی شناسی این حروف و هدف استفاده از اسلوب شرط را در این کتاب بررسی کند. از آنجا که موضوع اصلی این کتاب مشخص است؛ لذا این پژوهش تنها به باب اول این کتاب بسنده کرده است. در پایان مشخص شد که جاحظ برای سه گروه هدف در باب اول یعنی: بزرگان، طبقه متوسط و شاهان؛ به ترتیب اسلوب خاصی به کار گرفته است. برای دو گروه اول بیشتر از حرف «إن» استفاده کرده است تا نشان دهد اعمال اخلاقی توسط شاه امکان وقوع دارد و برای گروه سوم که تقابل دو پادشاه است ومخاطبان جایگاهی بالایی دارند از حرف «إذا» که قطعیت در شرط دارد، استفاده کرده است. حرف «إن» در تمام موارد در جایگاه شرط ضعیف و امکانی و حروف «إذا» در جایگاه شرط قوی و قاطع استفاده شده­اند که این اوج فصاحت و زیرکی جاحظ در به کارگیری اسلوب شرط را می­رساند.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Aesthetics of condition style in Al-Jāḥiẓ's works ؛ Case study: the book "Al-Taj fi Akhla Al-Muluk"

نویسندگان [English]

  • Seyyed Mohammad Reza Khezri 1
  • Kurosh Fereydounpour 2
1 Assistant Professor of Arabic Language and Literature in Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2 PhD student of Arabic language and literature in Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Al-Jāḥiẓ knew the supremacy of words over meaning as one of the basic principles, so his works are among the works that have verbal strength. One of the works of Jahiz, which is about politics, is the book "Al-Taj". With a glance at the text of the book, the conditional style is the first characteristic of the text that shows itself. One of the most frequent cases of bet style aesthetics is the precise use of the two letters "if" and "when", each of which conveys the possibility and certainty of the bet, respectively. With this explanation, the current research tries to investigate the aesthetics of these letters and the purpose of using the conditional style in this book with a descriptive-analytical approach. Since the main topic of this book is clear; Therefore, this research is only limited to the first chapter of this book. In the end, it was clear that Jahiz used a specific style for the three target groups in the first chapter, namely: the nobles, the middle class, and the kings, respectively. For the first two groups, he mostly used the letter "if" to show that moral actions by the king are possible, and for the third group, which is the confrontation between two kings, he used the letter "when" which has certainty in the condition. The letter "if" is used in all cases in the position of a weak condition and the letters "when" are used in the position of a strong condition.

کلیدواژه‌ها [English]

  • aesthetics
  • conditional style
  • "if" and "when"
  • Al-Jāḥiẓ
  • the book "Al-Taj fi Akhlak al-Muluk"

عنوان مقاله [العربیة]

جمالیات الأسلوب الشرطی فی آثار الجاحظ؛ کتاب "التاج فی أخلاق الملوک" نموذجا

چکیده [العربیة]

إن الجاحظ کان یَعتبر تفوقَ اللفظ على المعنى من المبادئ الأساسیة، فتُعد أعماله جزءًا من التراث الأدبی الذی یتمتع بصلابة لفظیة. ومن مؤلفات الجاحظ التی تتناول السیاسة کتاب "التاج". وقد تحدث فی هذا الکتاب عن أخلاق الملوک والرعایا وأمثال ملوک الساسانیین والعرب. وبإلقاء نظرة عابرة على نص الکتاب یتبین أن الأسلوب الشرطی یُعتبر أول میزة تظهر فیه. ومن أکثر الحالات الجمالیة للأسلوب الشرطی الاستخدام الدقیق لحرفی "إن" و"إذا" فکل منهما یوحی بإمکانیة الشرط ویقینه على التوالی. وبهذا الشرح یحاول البحث الحالی تسلیط الضوء على جمالیات هذه الحروف والغرض من استخدام الأسلوب الشرطی فی هذا الکتاب وذلک بالترکیز علی المنهج الوصفی التحلیلی. وبما أن الموضوع الرئیس لهذا الکتاب واضح؛ ولذلک فإن هذا البحث یقتصر فقط على الفصل الأول من الکتاب. تشیر نتائج الدراسة إلی أن الجاحظ استعمل أسلوبًا خاصًا یستهدف ثلاث فئات فی الفصل الأول، وهی: النبلاء، والطبقة الوسطى، والملوک؛ تم استخدام أسلوب خاص بالترتیب. بالنسبة للمجموعتین الأولیین، إنه غالبا ما استخدم حرف "إن" للدلالة على إمکانیة حدوث أفعال معنویة من قبل الملک، وبالنسبة للمجموعة الثالثة، وهی مواجهة بین ملکین وللمخاطب مکانة عالیة، استخدم الحرف "إذا" والتی تعنی الیقین فی الشرط. وفی جمیع الأحوال فقد استخدم حرف "إن" فی محل شرط ضعیف وممکن، کما استخدم حرف "إذا" فی محل شرط قوی حاسم، مما یدل على قمة بلاغة الجاحظ وذکائه فی استخدام الأسلوب الشرط.

کلیدواژه‌ها [العربیة]

  • الجمالیات
  • الأسلوب الشرطی
  • "إن" و"إذا"
  • الجاحظ
  • کتاب "التاج فی أخلاق الملوک"
  • منابع و مآخذ

    • قرآن کریم
    • آذرشب، محمدعلی (1393ش). تاریخ الأدب العربی فی العصر العباسی. چ8. تهران: سمت.
    • الأنصاری، ابن هشام (۲۰۰۱م). شذور الذهب فی معرفة کلام العرب. بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
    • جاحظ، أبو عثمان عمرو بن بحر (1955م). التاج فی أخلاق الملوک. بیروت: دارالفکر.
    • جاحظ، أبو عثمان عمرو بن بحر (1965م). الحیوان. ط2. مصر: شرکة مکتبة ومطبعة مصطفی البابی الحلبی.
    • جرجانی، عبدالقاهر (۱۴۰۸ق). شرح الجمل فی النحو. تحقیق: خدیجه محمدحسین. مکه المکرمه: دانشگاه أم القری.
    • دسوقی، محمد بن عرفه (۱۴۲۸ق). حاشیة الدسوقی علی مختصر السعد. بیروت: مکتبة العصریة.
    • سامرائی، محمد فاضل صالح (۱۴۳۴ق). معانی النحو. بیروت: مؤسسه التاریخ العربی.
    • سکاکی، یوسف بن ابی بکر (۱۹۸۲م). مفتاح العلوم. بغداد: دار الرسالة.
    • صالح مناع، هاشم (1991م). روائع من الأدب العربی. ط2. بیروت: دار وکتبة الهلال.
    • ضیف، شوقی )بی­تا(. تاریخ الادب العربی العصر العباسی الثانی. چ2. قاهرة: دار المعارف
    • عبدالجلیل، ژان محمد (1393ش). تاریخ ادبیات عرب. ترجمه: آزرتاش آذرنوش. چ6. تهران: امیرکبیر.
    • فروخ، عمر (1981م). تاریخ الأدب العربی. بیروت: دارالعلم للملایین.
    • مبارک، زکی (2012م). النثر الفنی للقرن الرابع. مصر: مؤسسة هنداوی.
    • محمدی، محمد (1959م). کتاب التاج للجاحظ وعلاقته بکتب «تاجنامه» فی الأدب الفارسی الساسانی. نشریه الدراسات الأدبیة(فی اللغة العربیة والفارسیة وتفاعلها). سال اول. عدد1. صص 68-29.
    • مقدسی، أنیس (1960م). تطور الأسالیب النثریة فی الأدب العربی. بیروت: دارالعلم للملایین.
    • نوبخت، حبیب­الله (1360ش). تاج (آیین کشور داری در ایران و اسلام). تهران: نشر تابان.
    • نیکلسون، رینولد (1380ش). تاریخ ادبیات عرب. ترجمه: کیوان دخت کیوانی. تهران: ویستار.
    • هاشمی، أحمد (۱۳۹۲ش). جواهر البلاغه. ط3. تهران: الهام.

     

  • تاریخ دریافت: 05 تیر 1403
  • تاریخ بازنگری: 26 مهر 1403
  • تاریخ پذیرش: 28 آبان 1403
  • تاریخ اولین انتشار: 28 آبان 1403
  • تاریخ انتشار: 20 دی 1403