نوع المستند : مقاله پژوهشی
المؤلفون
1
Ph.D in Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign languages, Kashan ‎University, Isfahan, Iran.‎
2
professor of Arabic Language and Literature, Department of Humanities, University of Kashan, Isfahan, Iran.
3
Associate professor of Arabic Language and Literature, Department of Humanities, University of Kashan, Isfahan, Iran
10.22091/npa.2023.9897.1007
المستخلص
Rational metonymy is one of the rhetorical issues and the root of disagreements among thinkers in the field, so that, some, using their complicated and multiplex strategy, have tried to challenge this literal style. With his philosophical approach, Fakhr Razi (606 AH) challenges Abdul Qahir Jorjani's (471 AH) opinion in this regard. In the light of the importance of the problem of analyzing Razi's protest style to Jurjani, the present article aims to criticize and examine the views of these two thinkers on the topic of rational metonymy using qualitative approach and inductive method, relying on declarative statement. With the investigations carried out; the results indicated that Razi cleverly lays the ground in the topic of declarative statement in order to challenge Jurjani's rational metonymy. It seems that by invalidating declaration in congruent implications, he directly targeted rational metonymy in Jurjani’s view, because sheikh acknowledges conventional implication and considers metonymy embedded in copula. Moreover, his objection that the focus of Jurjani's speech in rational metonymy is the verb without subject is rejected by referring to the opinions of sheikh regarding declarative statement. Jurjani considers the interpretation of the meaning dependent on the copula between the predicate and subject, and among them, he prioritizes the existence of the subject in statements. This indicates the definite existence of the subject and the negation of Razi's point of view
الكلمات الرئيسية
عنوان المقالة [Persian]
نقد و تحلیل مجاز عقلی عبدالقاهر جرجانی از دیدگاه فخر رازی (با استناد به کلام خبری)
المؤلفون [Persian]
-
الهام بابلی بهمه
1
-
عباس اقبالی
2
-
علی نجفی ایوکی
3
1
دكتوراه في قسم اللغة العربية وآدابها، كلية الآداب واللغات الأجنبية، جامعة كاشان، أصفهان، إيران.
2
أستاذ في قسم اللغة العربیة وآدابها، جامعة کاشان، أصفهان، إیران
3
علی نجفی ایوکی، أستاذ مشارک في قسم اللغة العربیة وآدابها، جامعة کاشان، أصفهان، إیران
المستخلص [Persian]
مجاز عقلی از جمله مباحث بلاغی است که منشأ پیدایش اختلافِ نظرهایی میان متفکران این حوزه شدهاست. بهطوریکه عدهای با رویه پیچیده و چندگانه خود، سعی بر زیر سؤال بردن این گونه ادبی را داشتند. در این زمینه، فخر رازی (۶۰۶ هـ) بر آراء بلاغتدانی همچون عبدالقاهر جرجانی (۴۷۱ هـ) نقد وارد میکند. در پرتو اهمیت مسأله که واکاوی نحوه اشکالگیری رازی بر جرجانی است، مقاله حاضر در تلاش است با رویکرد کیفی و روش استقرائی به نقد و تحلیلِ دیدگاههای این دو متفکر در مبحث مجاز عقلی با تکیه بر کلام خبری بپردازد. از یافتههای تحقیق آن است که رازی بهصورت زیرکانهای در مبحث کلام خبری زمینهسازی میکند تا بر مجاز عقلی جرجانی اشکال بگیرد. به نظر میرسد که وی با باطل کردن خبر در دلالتهای تطابقی، مستقیما مجاز عقلی، در دیدگاه جرجانی را هدف قرار میدهد؛ زیرا شیخ در مجاز عقلی دلالت وضعی را قبول داشته، و مجاز را در اسناد میداند. از طرفی، ایراد رازی مبنی بر اینکه محوریت سخن جرجانی در مجاز عقلی، فعل بدون فاعل است با استناد به آراء عبدالقاهر پیرامون کلام خبری رد میشود. جرجانی افاده معنا را منوط به اسناد بین مسند و مسندالیه میداند، و از بین دو رکن اولویت را به وجود مسندالیه در کلام میدهد که این امر دالّ بر وجود حتمی فاعل و نفیِ دیدگاه رازی دارد.
الكلمات الرئيسية [Persian]
-
عبدالقاهر جرجانی
-
فخر رازی
-
کلام خبری
-
مجاز عقلی.