Criticism of Imam Fakhr Razi's style of protest against Abdul Qahir ‎Jurjani in the topic of rational metonymy (by referencing to declarative ‎statement)

نوع المستند : مقاله پژوهشی

المؤلفون

1 Ph.D in Arabic Language and Literature, Faculty of Literature and Foreign languages, Kashan ‎University, Isfahan, Iran.‎

2 ‏ professor of Arabic‏ ‏Language and Literature, Department of Humanities, University of ‎Kashan, Isfahan, Iran‏.‏

3 Associate professor of Arabic‏ ‏Language and Literature, Department of Humanities, University ‎of Kashan, Isfahan, Iran

10.22091/npa.2023.9897.1007

المستخلص

Rational metonymy is one of the rhetorical issues and the root of ‎disagreements among thinkers in the field, so that, some, using their ‎complicated and multiplex strategy, have tried to challenge this literal ‎style. With his philosophical approach, Fakhr Razi (606 AH) ‎challenges Abdul Qahir Jorjani's (471 AH) opinion in this regard. In the ‎light of the importance of the problem of analyzing Razi's protest style ‎to Jurjani, the present article aims to criticize and examine the views of ‎these two thinkers on the topic of rational metonymy using qualitative ‎approach and inductive method, relying on declarative statement. With ‎the investigations carried out; the results indicated that Razi cleverly lays ‎the ground in the topic of declarative statement in order to challenge ‎Jurjani's rational metonymy. It seems that by invalidating declaration in ‎congruent implications, he directly targeted rational metonymy in ‎Jurjani’s view, because sheikh acknowledges conventional implication ‎and considers metonymy embedded in copula. Moreover, his objection ‎that the focus of Jurjani's speech in rational metonymy is the verb ‎without subject is rejected by referring to the opinions of sheikh ‎regarding declarative statement. Jurjani considers the interpretation of ‎the meaning dependent on the copula between the predicate and subject, ‎and among them, he prioritizes the existence of the subject in ‎statements. This indicates the definite existence of the subject and the ‎negation of Razi's point of view

الكلمات الرئيسية


عنوان المقالة [Persian]

‎نقد و تحلیل مجاز عقلی عبدالقاهر جرجانی از دیدگاه فخر رازی (با استناد به کلام ‏خبری)‏

المؤلفون [Persian]

  • الهام بابلی بهمه 1
  • عباس اقبالی 2
  • علی نجفی ایوکی 3
1 دكتوراه في قسم اللغة العربية وآدابها، كلية الآداب واللغات الأجنبية، جامعة كاشان، أصفهان، إيران.
2 أستاذ في قسم اللغة العربیة وآدابها، جامعة کاشان، أصفهان، إیران
3 علی نجفی ایوکی، أستاذ مشارک في قسم اللغة العربیة وآدابها، جامعة کاشان، أصفهان، إیران
المستخلص [Persian]

مجاز عقلی از جمله مباحث بلاغی است که منشأ پیدایش اختلافِ نظرهایی میان متفکران این حوزه شده­است. به­طوری­که عده­ای با رویه پیچیده و ‏چندگانه خود، سعی بر زیر سؤال بردن این گونه ادبی را داشتند. در این زمینه، فخر رازی (۶۰۶ هـ) بر آراء بلاغت­دانی همچون عبدالقاهر ‏جرجانی (۴۷۱ هـ) نقد وارد می­کند. ‏در پرتو اهمیت مسأله که واکاوی نحوه اشکال­گیری رازی بر جرجانی است، مقاله حاضر در تلاش است با رویکرد کیفی و روش استقرائی به نقد و تحلیلِ دیدگاه­های این دو متفکر در مبحث مجاز عقلی با تکیه بر کلام خبری بپردازد. از یافته­های تحقیق آن است که رازی به­صورت زیرکانه­ای در مبحث کلام خبری زمینه­سازی می­کند تا بر مجاز عقلی جرجانی اشکال بگیرد. به نظر می­رسد که وی با باطل کردن خبر در دلالت­های تطابقی، مستقیما مجاز عقلی، در دیدگاه جرجانی را هدف قرار می­دهد؛ زیرا شیخ در مجاز عقلی دلالت وضعی را قبول داشته، و مجاز را در اسناد می­داند. از طرفی، ایراد رازی مبنی بر اینکه محوریت سخن جرجانی در مجاز عقلی، فعل بدون فاعل است با استناد به آراء عبدالقاهر پیرامون کلام خبری رد می­شود. جرجانی افاده معنا را منوط به اسناد بین مسند و مسندالیه می­داند، و از بین دو رکن اولویت را به وجود مسندالیه در کلام می­دهد که این امر دالّ بر وجود حتمی فاعل و نفیِ دیدگاه رازی دارد.

الكلمات الرئيسية [Persian]

  • عبدالقاهر جرجانی
  • فخر رازی
  • کلام خبری
  • مجاز عقلی.‏
  • تاريخ الاستلام: 21 سبتمبر 2023
  • تاريخ المراجعة: 26 أكتوبر 2023
  • تاريخ القبول: 30 أكتوبر 2023
  • تاريخ النشر الأول : 05 مارس 2024
  • تاريخ النشر: 20 مارس 2024