‎نقد و تحلیل مجاز عقلی عبدالقاهر جرجانی از دیدگاه فخر رازی (با استناد به کلام ‏خبری)‏

نوع مقاله : Original Article

نویسندگان

1 دكتوراه في قسم اللغة العربية وآدابها، كلية الآداب واللغات الأجنبية، جامعة كاشان، أصفهان، إيران.

2 أستاذ في قسم اللغة العربیة وآدابها، جامعة کاشان، أصفهان، إیران

3 علی نجفی ایوکی، أستاذ مشارک في قسم اللغة العربیة وآدابها، جامعة کاشان، أصفهان، إیران

10.22091/npa.2023.9897.1007

چکیده

مجاز عقلی از جمله مباحث بلاغی است که منشأ پیدایش اختلافِ نظرهایی میان متفکران این حوزه شده­است. به­طوری­که عده­ای با رویه پیچیده و ‏چندگانه خود، سعی بر زیر سؤال بردن این گونه ادبی را داشتند. در این زمینه، فخر رازی (۶۰۶ هـ) بر آراء بلاغت­دانی همچون عبدالقاهر ‏جرجانی (۴۷۱ هـ) نقد وارد می­کند. ‏در پرتو اهمیت مسأله که واکاوی نحوه اشکال­گیری رازی بر جرجانی است، مقاله حاضر در تلاش است با رویکرد کیفی و روش استقرائی به نقد و تحلیلِ دیدگاه­های این دو متفکر در مبحث مجاز عقلی با تکیه بر کلام خبری بپردازد. از یافته­های تحقیق آن است که رازی به­صورت زیرکانه­ای در مبحث کلام خبری زمینه­سازی می­کند تا بر مجاز عقلی جرجانی اشکال بگیرد. به نظر می­رسد که وی با باطل کردن خبر در دلالت­های تطابقی، مستقیما مجاز عقلی، در دیدگاه جرجانی را هدف قرار می­دهد؛ زیرا شیخ در مجاز عقلی دلالت وضعی را قبول داشته، و مجاز را در اسناد می­داند. از طرفی، ایراد رازی مبنی بر اینکه محوریت سخن جرجانی در مجاز عقلی، فعل بدون فاعل است با استناد به آراء عبدالقاهر پیرامون کلام خبری رد می­شود. جرجانی افاده معنا را منوط به اسناد بین مسند و مسندالیه می­داند، و از بین دو رکن اولویت را به وجود مسندالیه در کلام می­دهد که این امر دالّ بر وجود حتمی فاعل و نفیِ دیدگاه رازی دارد.

کلیدواژه‌ها


دوره 1، شماره 2
فروردین 1403
  • تاریخ دریافت: 30 شهریور 1402
  • تاریخ بازنگری: 04 آبان 1402
  • تاریخ پذیرش: 08 آبان 1402
  • تاریخ اولین انتشار: 15 اسفند 1402
  • تاریخ انتشار: 01 فروردین 1403